اخبار

کتاب « تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » منتشر شد.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

کتاب « تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » در 156 صفحه و در 6 فصل، به منظور آشنایی دانشجویان با تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی ، مطابق با سرفصل­های مصوّب وزارت علوم در درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی تدوین گردیده است.

فصل اول ضمن تعریف اصطلاحاتی چون تاریخ، فرهنگ، تمدن و تجدّد، عناصر تشکیل دهنده فرهنگ، تمدن، تمدن اسلامی و محدوده تاریخی و جغرافیایی آن را تبیین می­نماید.

فصل دوم ویژگی‌های تمدن اسلامی، نهضت شکوفایی علمی در تمدن اسلامی و نهادهای سیاسی، اجتماعی و علمی را در این تمدن مورد بررسی قرار می­دهد و علل و عوامل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و پیدایش و شکوفایی تمدن اسلامی را به تفصیل شرح داده و ضمن توضیح خدمات متقابل اسلام و ایران، با استناد به کتاب استاد شهید مطهری، تأثیر فرهنگ­ها و تمدن‌های پیشین را بر تمدن اسلامی تشریح می­نماید.

فصل سوم عمده­ترین علل و عوامل درونی و بیرونی ضعف و رکود تمدن اسلامی را توضیح می­دهد.

فصل چهارم تأثیر تمدن اسلامی را بر تمدن غرب و پیدایش رنسانس تبیین نموده و الگوپذیری و تأسیس دانشگاه‌های اروپایی را به سبک دانشگاه‌های اسلامی مورد بررسی قرار می­دهد و کانون‌های جغرافیایی انتقال تمدن اسلامی به غرب و علوم و فنون متداول در تمدن اسلامی را معرفی می­نماید.

فصل پنجم ضمن تعریف اصطلاح ژئوپلیتیک و توضیح موقعیت جغرافیایی کشورهای اسلامی، مرزهای فرهنگی مسلمانان، منابع زیرزمینی، نیروهای انسانی و سرمایه‌های معنوی جهان اسلام، راه‌های غلبه بر وضعیت نامطلوب حاکم بر جهان اسلام را توضیح می­دهد.

فصل ششم علل و دلایل عمده انحطاط معنوی و بحران­های درونی دنیای مدرن را به تفصیل مورد مطالعه قرار می­دهد.

دسته بندی موضوعی